En virksomhed bygget på menneskers behov

Mette Mikkelsen driver en lille, men stærkt efterspurgt virksomhed, der bærer hendes eget navn. Her tilbyder hun hjælp »til det enkelte individ« – alt fra rengøring til havearbejde, luftning af hunden, ledsagelse til læge og ture med katten til dyrlægen.

»Det startede egentlig bare for at få brød på bordet,« fortæller hun. »Men jeg fandt hurtigt ud af, at der er mange, der har brug for den slags hjælp, som ikke dækkes andre steder.«

Efter ti år som selvstændig har hun dog stadig ingen hjemmeside. Ikke fordi hun ikke vil – men fordi hun ikke ved, hvor hun skal gå hen for hjælp.
»Der ringer nogen og vil lave en hjemmeside til 7.000. Så ringer en anden og siger 3.500. Hvad er bedst? Det aner jeg ikke. Og spørger jeg min revisor, koster det 1.200 kr. i timen. Man mangler en livline, man kan ringe til.«

Jette Kingod: Iværksættere har brug for mere end velvilje

Jette Kingod nikker genkendende. Hun har selv været iværksætter – og hun ved, hvor meget energi der går til spilde på alt det ved siden af selve idéen.

»Man kommer med entusiasme, risiko og ild i øjnene. Men vi mangler noget. Vi brænder ikke for sociale medier, annoncering og regnskaber. Mange ved ikke, hvad de skal kigge efter – og så risikerer man at blive snydt.«

Kingod foreslår derfor en helt ny model: Et kommunalt klippekort til nyopstartede virksomheder, hvor iværksættere får adgang til helt konkret, målrettet hjælp:

  • Et par timer hos IT-eleverne på IBC, så man lærer grundlæggende om annoncer og hjemmesider.
  • Let adgang til revisorer eller økonominetværk, der kan hjælpe med de første poster i regnskabet.
  • Sparring fra erfarne erhvervsfolk gennem Business Fredericia.
  • Aftenskursus-pakker, der giver en grundlæggende iværksætterforståelse.

»Det handler ikke om at uddanne iværksættere til eksperter,« siger Kingod. »Men om at give dem nok viden til, at de ikke bliver taget i røven.«

Iværksættere tænker anderledes – det bør vi udnytte

For Kingod er iværksættere ikke bare små erhverv. De er innovative tænkere, der ofte har prøvet at brænde nallerne før og derfor tør tænke nyt.

»De sprudler. Det er popcornhjerner, der tænker løsninger og alternativer. Men de møder ofte bare: ‘Det må du ikke.’ Vi burde i stedet sige: Kan vi finde en smartere måde?«

Ifølge Kingod burde Fredericia være kendt som »et fantastisk sted at være iværksætter« – frem for at høre på, at iværksætteriet i byen er dødt.